Łożysko przegubowe to jeden z rodzajów łożysk ślizgowych. Posiadają one elementy kuliste oraz ślizgającą się powierzchnię. Wykorzystywane są wszędzie tam, gdzie przenosi się duże obciążenia. Przystosowane są do wykonywania wychylających oraz obwodowych ruchów.
Jak zbudowane są łożyska przegubowe?
Łożyska przegubowe mają dwa pierścienie, a dodatkowo w modelach, które przenoszą duże obciążenia występują specjalne rowki i uwypuklenia, w których gromadzi się produkt do smarowania. Zapewnia to solidną ochronę, a także wspomaga sprawną i bezawaryjną pracę. Co więcej, podczas produkcji bardzo dba się o to, aby zminimalizować siłę tarcia, a także możliwie zmniejszyć ryzyko ścierania się.
Bieżnia pokryta jest natomiast warstwą fosforanową, która chroni ten element przed uszkodzeniem, zwiększa jego odporność na rdzę, a także zmiany temperatury. Smar, jakim pokrywa się łożysko, stosuje się do wszelkich konstrukcji ruchowych – zapewnia on sprawną pracę.
Wracając do pierścieni – są one nierozłączne, a linia ich przebiegu musi być pozbawiona obciążeń. Oprócz tego bardzo ważne są miejsca nacisku, kiedy umieszcza się w zabudowie łożyska. Tuleja musi napierać tylko na pierścień zewnętrzy, a podczas osadzania łożyska na wale nacisk powinien być z kolei kładziony na pierścień wewnętrzny.
Zastosowanie łożysk przegubowych
Jak wcześniej wspominaliśmy, łożyska przegubowe mogą być wykorzystywane w urządzeniach, które przenoszą duże obciążenia. Najczęściej stosowane są do produkcji sprzętu medycznego, instrumentów muzycznych, a także przy produkcji tytoniu, opakowań, ale również w branży kolejowej, motoryzacyjnej i w maszynach biorących udział w obróbce drewna.
Przede wszystkim to właśnie zastosowanie decyduje o tym, jakie łożysko przegubowe należy wybrać, ponieważ jedne modele są odporne na wysokie temperatury, inne na drgania, a jeszcze inne na brud, czy też działanie kwasów.
Więcej o łożyskach przeczytasz na portalu http://lozysko-igielkowe.com.pl
Dodaj komentarz