Łożyska toczne – jakie niebezpieczeństwa na nie czyhają?

W przypadku mechanizmu opartego o działanie łożysk zderzamy się z paradoksem, który polega na niemożliwości podejrzenia ich działanie pomimo uproszczonej konstrukcji. Fachowcy zwykli mawiać, że specjaliści parający się łożyskami mają wiele wspólnego z muzykami, a może bardziej – akustyki, ponieważ to wrażenia akustyczne najczęściej świadczą o ich awarii. Do najpopularniejszych defektów zaliczamy łuszczenie oraz blokowanie. Usterek może być oczywiście znacznie więcej, a poszczególne ich warianty można znaleźć w specjalnej klasyfikacji przygotowanej przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną.

Opisane w niej kategorie główne oraz ich podgrupy zawierają uszkodzenia powstałe na skutek użytkowania. Dzieje się tak z racji obostrzeń regulaminowych w procesach produkcyjnych. Innymi słowy łożyska zjeżdżając z linii produkcyjnej nie zawierają nawet najdrobniejszych uchybień. Nieprawidłowości najczęściej widoczne są na bieżniach oraz elementach tocznych, ale te występują z kolei bardzo często na skutek nieodpowiedniego montażu. O przyczynach i rodzajach tego typu defektów pomagają specjaliści z serwisu http://prowadniki-przewodow.pl/

W związku z owym kategoryzowaniem łożyska toczne, a mówiąc ściślej – ich potencjalne defekty dzielimy na te powstałe w ramach eksploatacji oraz te powstałe w ramach montażu. W przypadku uszkodzeń eksploatacyjnych wyróżniamy następujące rodzaje defektów :

– występowanie drgań

– nieodpowiedni proces smarowania i uszczelniania

– przepływ prądu przez łożysko

– brak osiowości w trakcie pracy

Jeśli chodzi o awarie przedeksploatacyjne, do najczęstszych zaliczamy m.in. zbyt duży poziom napięcia, nieprawidłowe pasowanie, uszkodzenia gniazda, statyczną niewspółosiowość, nieodpowiedni transport, przechowywania oraz wspomniany montaż.

Stopień uszkodzenia, podobnie jak czas przeznaczony na ewentualne usunięcie usterki zależy od wielu czynników. Do kluczowych kryteriów zaliczamy czas trwania oraz natężenie prądu, wariant łożyska, poziom obciążeń oraz luzów, a także wiele innych. Doskonałym przykładem potwierdzającym ową tezę jest stosowanie izolacji w łożyskach narażonych na awarie elektryczne. Tego typu łożyska nazywamy hybrydowymi.

Łożyska toczne – jakie niebezpieczeństwa na nie czyhają?
Oceń ten artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.