W dzisiejszym postępie technologicznym paski napędowe występują w niemal każdym aspekcie przemysłu. Najpopularniejszymi z nich są paski klinowe. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się ich rodzajom i zastosowaniu.
Napęd przemysłu
Zadaniem pasków klinowych jest przełożenie obrotu zaczynającego się w kole pasowym, który można znaleźć w wale jednostki zasilającej, do kół pasowych występujących w urządzeniach odbiorczych. Mechanizm ten oparty jest na zjawisku tarcia pasa o koło pasowe. W tym momencie pas wsuwa się w koło pasowe co daje nam niewielką utratę energii przy przenoszeniu momentu obrotowego.
Paski klinowe posiadają specyficzny przekrój trapezu. Dzięki takiej budowie przygotowany element jest elastyczny i wyjątkowo wytrzymały. Pasek klinowy zbudowany jest z kilku warstw. Pierwszą z nich jest warstwa nośna stworzona ze stalowych, lub poliamidowych linek, które są odpowiedzialne za wzmocnienie pasa. Drugą jest warstwa tkaninowo- gumowa, a ostatnią warstwa podatna, która jest zrobiona z kauczuku, lub gumy.
Mamy dwie wersje paska klinowego- klasyczna i uzębiona. W obu tych kategoriach możemy znaleźć paski o profilu klasycznym, wysokoprofilowym, paski zespolone i szerokoprofilowe ze ściętymi bokami.
Paski uzębione
Paski klinowe o profilu uzębionym sprawdzają się w pracy przy dużym obciążeniu o dużej prędkości obrotowej. Uzębienie wpływa na elastyczność powierzchni bocznych paska i zmniejsza siłę tarcia wewnętrznego. Dzięki temu odporność zmęczenia materiału jest wyższa i umożliwia to przekładanie większych wartości, czego nie można powiedzieć o paskach klasycznych. Taka charakterystyka omawianych pasków klinowych pozwala na ich wykorzystanie w branży motoryzacyjnej.
Paski klasyczne
Paski klasyczne są o wiele bardziej popularne od uzębionych i chętniej są wykorzystywane w innych gałęziach przemysłu. Można się z nimi spotkać również w budownictwie i rolnictwie. Paski mają trzy warstwy. Pierwsza z nich przenosi siłę rozciągającą. Jest to możliwe przez występowanie linek nylonowych, czy stalowych. Warstwa druga- trąca, zmniejsza siłę poślizgu w pracy koła pasowego. Ostatnią z nich jest warstwą kryjącą, której zadaniem jest osłonić pasek przed czynnikami mogącymi go uszkodzić.
Jak można wyczytać, paski klinowe są dość złożone i niezwykle przydatne. Wobec tego warto zainteresować się ofertą ze sklepu EBMiA.pl w którym można kupić pasy klinowe zespolone –https://www.ebmia.pl/pasy-klinowe-zespolone-c-196_479_480_655.html
Dodaj komentarz