Jeśli spotykamy się z przekazywaniem napędu należy wiedzieć, że jest ono możliwe dzięki przekładniom łańcuchowym. Dla przybliżenia systemu funkcjonowania tej przekładni możemy analogicznie odnieść się do pracy łańcucha rowerowego. Właśnie z taką metodą mamy do czynienia w silniku spalinowym, w którym alternator jest napędzany przez pasek klinowy.
Łańcuch rolkowy- charakterystyka
Łańcuch rolkowy, jak nazwa wskazuje, jest wyposażony w ruchomą rolkę, która występuje przy sworzniu. Łańcuchy występują pod postacią jedno, dwu, trzy, a nawet sześciorzędowej. Podstawą budowy przekładni łańcuchowej są koła łańcuchowe i sam łańcuch. Wykorzystywane elementy muszą mieć odpowiedni procent elastyczności, dzięki któremu jego praca będzie bardziej precyzyjna. Wspomniana elastyczność jest efektem zużycia powierzchni ślizgowej łańcucha. Wybór przekładni łańcuchowej powinien być oparty na mocy napędu maszyny. Dobrej jakości łańcuchy powstają ze stali węglowych, stopowych, hartowanych. Tulejki i rolki wykonane są ze stali nawęglanych, utwardzanych, a sworznie ze stali nawęglania, stopowych i utwardzanych. Na kole zębatym musi występować minimum 12 zębów. Koła z mniejszą ilością zębów występują w przekładniach o niskim obciążeniu.
Wady i zalety przekładni łańcuchowych
Polski przemysł najchętniej stosuje łańcuchy rolkowe w przekładniach łańcuchowych. Są one bardzo uniwersalne i tym argumentem wygrywają z innymi rodzajami łańcuchów. Radzą sobie w wielu konfiguracjach i dają radę nawet przy dużym obciążeniu. Dzięki ich budowie zachowują niezmiennie stałe przyłożenie nawet przy dużej sprawności maszyny. Pełnią funkcję amortyzatorów. Do ich wad można zaliczyć nierówne ruchy, konieczność smarowania, głośną pracę i brak możliwości cyklicznych zmian kierunku.
Wiecęj o zastosowaniu przekładni łańcuchowej przeczytasz pod adresem: http://naped-lancuchowy.pl/
Dodaj komentarz